S3

סיור עם ראש עיריית שדרות אלון דוידי: ”עיר שלא מתפתחת היא עיר שסופה להתנוון”

יצאנו לסיור ולראיון אישי עם ראש עיריית שדרות אלון דוידי. עברנו בין הסמטאות והרחובות בעיר, ודיברנו על הסכם הגג העצום שחתם לאחרונה.

אלון דוידי ראש עיריית שדרות נולד בבאר שבע ומשנת 1996 הצטרף לגרעין התורני בשדרות, מאז הוא שם. דוידי החל כפעיל חברתי אבל הבין שכדי להשפיע צריך להיכנס לזירה הפוליטית. והוא נכנס. ליווינו אותו לסיור שהוא ערך לנו בעיר, ולאחר מכן לראיון אישי על הסכם הגג העצום שחתם לאחרונה. באותו יום, כמה שעות לאחר מכן הוא כבר יחנוך את האצטדיון החדש (ראו כתבה נפרדת).

הסיור בעיר: ”אני לא אוהב אדמה פנויה”

אנחנו נוסעים ברכבו, כבר בתחילת הנסיעה הבנתי שזה יהיה מורכב יותר ממה שחשבתי. לעיתים תכופות הוא עוצר לאנשים שרוצים לומר לו לשלום והוא שואל לשלומם. דוידי מצטער בפני שהוא לא חש כל כך בטוב באותו היום אך היה חשוב לו להגיע ולהראות את ההתפתחות העירונית ולתת את ההסבר על הסכם הגג.

סמטה אחרי סמטה, רחוב אחרי רחוב, הוא לא מפספס שום פנייה, שכונות וותיקות וחדשות כאחת. בכל כמה מטרים הוא נותן הסבר מקיף על המצב שהיה קודם לכן ועל המצב כיום ועל מה שעתיד עוד להיות בעקבות הסכם הגג. ”תשמע, השכונות הוותיקות חשובות לנו. שים לב שכמעט בכל שכונה כאן יש גן משחקים חדש מתחתיה. למעלה מ-20 גני משחקים יצרנו רק בשנים האחרונות. בעוד בערים אחרות אין פיתוח לשכונות הוותיקות ושמים דגש בעיקר על השכונות החדשות, אצלנו זה לא כך”.

דוידי חש סיפוק בנעשה בעיר, ”העיר עוברת מתיחת פנים וזה קרה לפני הסכם הגג עוד בתקופת צוק איתן הובלתי את הסכם 2017 שקיבלנו המון תקציבים כמעט 200 מיליון ש”ח לשיפור פני העיר, ואלה התוצרים של זה”.

אנחנו ממשיכים לנסוע, ”הגאווה הכי גדולה שלי היא שרואים את הצמיחה של העיר, תראה, הולך להיות בדיוק כאן מרכז מבקרים שיהווה תצפית לכל האזור עם חדר מבקרים” דוידי מצביע לעבר המרכז החדש.

”תשמע, אני לא אוהב אדמה פנויה, אני רוצה לראות מקומות ירוקים, גני ילדים ומשחקים ובתים. ככה רואים שהעיר פעילה. יש כאן 7 גני ילדים שנפתחים בכל שנה, זאת הצלחה של עיר”. דוידי מציע לי לעבור ולגור בעיר, אני מחייך ומסרב בנימוס.

הסכם הגג: ”עיר שלא מתפתחת היא עיר גוועת”

הסכם הגג שחתם לאחרונה דוידי מגיע לכמעט 2 מיליארד ש”ח, זהו סכום אסטרונומי ומספק עבורו הישג אדיר. ”יש כאן הסכם מצויין, חזון שהופך למציאות.

”היה לי חשוב לעשות הסכם שמכיל בתוכו המון נושאים כשאחד מהם הוא הדאגה לשכונות הוותיקות ומצד שני בפיתוח ובבניית אלפי בתים חדשים, כל זה תוך שמירה על אופייה הייחודי והכפרי של העיר. בנוסף, הצלחנו לייצר הכנסה לעיר במסגרת הסכם הגג. החכמה היא לא רק להביא אנשים לגור בשדרות אלא גם לדאוג להם לאחר שהם עברו לגור בה, זה חלק ניכר מהתפקיד שלי, לשרת אותם ולדאוג שיהיה להם את כל מה שהם צריכים”.

האם יש דברים שגרמו לבעיות וקשיים במשא ומתן?

”כן. ההסכם נדחה והתעכב בגלל שהיו נושאים שרציתי להבטיח שיכנסו לפני מועד החתימה. למשל, הסעיף שמדבר על פיתוח התעשייה, שתכניס לנו ארנונה. כמו כן, ברגע שאתה בונה תשתיות אתה מחויב לייצר תחבורה איכותית. עד שלא הכנסנו את כביש 333 שהוא כביש צפוני חדש לא היה נכון לחתום על ההסכם מבחינתנו. יצרנו שלוש יציאות שונות מהעיר. כל זה יוביל את מי שירצה לצאת מהעיר בבטחה בכבישים אלו ולא לעבור בתוך העיר מה שישחרר את הלחץ והפקקים בעיר. היו משברים. בהסכם הגג ניהלתי משא ומתן עיקש מאוד עם משרד השיכון ולכן החתימה על ההסכם התעכבה, עד שלא השגנו את מה שרצינו ודאגנו לשכונות הוותיקות לא חתמנו. אני יודע לריב בכל הקשור לדאגה ותקציבים לעיר בזה ‘אני לא רואה בעיניים’. היו ישיבות שעזבתי באמצע ועד שלא השגנו את מה שרצינו, לא חתמנו. כיום אני יכול לומר שיש לנו הסכם טוב שמצד אחד מפתח את העיר לשכונות חדשנות ומצד שני פיתוח של אזורים ישנים, שנמצאות בעדיפות עליונה אצלנו”.

מה מתוכנן להיות בהסכם הגג?

”כל מה שחשוב לעיר. תקציבי עתק לפיתוח, פארקים נוספים, בנייה והתפתחות עירונית של שכונות חדשות שהמיוחדות שלהם היא בכך שצמוד לאותם שכונות יש אזורי תעסוקה, אנשים יוכלו ללכת ברגל למקום עבודתם במרחק של 2 דקות מהבית, יש יותר טוב מזה?

השגנו למעלה מ-700 יחידות לפרויקט ‘דיור למשתכן’ במחירים מוזלים מאוד, 500-600 אלף ש”ח למרות עליית המחירים שיש בכלל העיר, וש-50 אחוזים ממנה יהיו לילדים שכבר גרים בעיר. הצלחנו להשיג הקמת פראק נוסף שעדיין לא הגדרנו מיקום מדויק שלו, וגם על זה התווכחנו. למרות שעדיין איננו יודעים איפה נמקם את הפארק רצינו שזה יהיה והתעקשנו על כך. יש לך מקום להמליץ עליו? אולי אתה תמליץ לי איפה לשים את הפארק הנוסף”.

דוידי מוסיף כי ”העיר היום אטרקטיבית. בעבר אנשים עזבו את העיר לקיבוצים או לערים מסביב והיום יש אחוזים גבוהים מאוד של אמון התושבים במה שקורה, בדקנו את זה בסקר שעשינו ולכן תושבים שגרו בעיר בעבר חוזרים לכאן, לא סתם אמרתי לך לבוא לעבור לגור בעיר. זה לא סקר פוליטי אלא סקר עירוני סביב נושא זה. הקמת מנהלת של העירייה שמפקחת ומתכננת ונמצאת בקשר עם התושב. ההצלחה הכי גדולה מתבטאת בכך שהצלחנו לייצר סדר במערכת. יש תוכנית עבודה מסודרת שמצד אחד ממשכים עם תנופה ופיתוח מקומות חדשים בלי לעזוב את המקומות הישנים, עיר שלא מתפתחת היא עיר גוועת.

לקראת סיום ובמעבר חד, אני רוצה לשאול על נושא אחר, בשבוע שעבר פרסמנו כאן על הבעיות של שיש בפאבים בעיר. סטודנטים מתלוננים על יחס לא הגון מצד המשטרה, מה אתה עושה בעניין הזה?

”אני פניתי למפקדי המשטרה בנושא הזה. אבל צריך לדעת שיש חוק עזר עירוני בנושא. גם ביום העצמאות בשעה 11 בערב אנחנו סוגרים את המוזיקה. אני מברך את ההתפתחות של הסטודנטים בעיר. ודרך אגב אני משיג תקציבי ענקיים להפוך את המקומות האלו ואני מבקר בהם. אבל צריך לדעת שזה מקום עירוני ולא אזורי תעשייה ששם אפשר יותר להתפשר בנושא הרעש”.

שתפו חברים

נתיבות אונליין

האפליקציה של נתיבות והסביבה – קופונים, עסקים, מידע עירוני, כתבות ומאמרים ועוד.

בהורדה חינם!